«Μπροστά στο συμφέρον κάθε ίχνος ανθρωπιάς χάνεται»: Η οικογένεια Λάτση και το Ισραήλ

«Μπροστά στο συμφέρον κάθε ίχνος ανθρωπιάς χάνεται», είχε γράψει η Εριέττα Κούρκουλου-Λάτση στο instagram της αναφερόμενη στη «σφαγή μικρών παιδιών» στη Γάζα. Όμως, το Reporters United τεκμηριώνει πως το πλοίο στο οποίο επρόκειτο να φορτωθούν τόνοι πυρομαχικών τον Οκτώβριο του 2024 με προορισμό το Ισραήλ (φόρτωση που ματαιώθηκε από την κινητοποίηση λιμενεργατών στον Πειραιά) ανήκε στην οικογένεια Λάτση. Και πως η ναυτιλιακή εταιρεία της οικογένειας έχει ναυλώσει πλοία της στην ισραηλινή εταιρεία κοντέινερ ΖΙΜ, η οποία συνεργάζεται με το υπουργείο Άμυνας του Ισραήλ για τη μεταφορά στρατιωτικού υλικού.

Εικονογράφηση: Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη
«Μπροστά στο συμφέρον κάθε ίχνος ανθρωπιάς χάνεται»: Η οικογένεια Λάτση και το Ισραήλ
Εικονογράφηση: Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη

Πριν λίγες μέρες η Εισαγγελία Πειραιά κάλεσε σε απολογία τον πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Πειραιά Μάρκο Μπεκρή. Αιτία ήταν η κινητοποίηση των λιμενεργατών του Πειραιά έναν χρόνο νωρίτερα (στις 17 Οκτωβρίου 2024) υπό την ΕΝΕΔΕΠ (το σωματείο λιμενεργατών στο οποίο είναι επικεφαλής ο κ. Μπεκρής), η οποία είχε ως αποτέλεσμα να εμποδιστεί η φόρτωση πλοίου με στρατιωτικό υλικό που είχε προορισμό το Ισραήλ. 

Τα βασικά γεγονότα της κινητοποίησης τον Οκτώβριο του 2024 είναι γνωστά από τότε: Ένα φορτίο 22 τόνων πυρομαχικών διέτρεξε την Ελλάδα σιδηροδρομικώς και μέσω Πειραιά θα μεταφερόταν στο Ισραήλ – ενώ διεθνείς οργανισμοί, όπως ο ΟΗΕ και το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο, κατηγορούσαν το Ισραήλ για εγκλήματα πολέμου. Όμως, δεν ήταν γνωστό ποιος θα μετέφερε το φορτίο. 

Το Reporters United τεκμηριώνει ότι:

  • Το πλοίο που θα μετέφερε τα πυρομαχικά ανήκε (και ανήκει) σε μία από τις ισχυρότερες επιχειρηματικές οικογένειες της Ελλάδας, την οικογένεια Λάτση. 
  • Η ναυτιλιακή εταιρεία της οικογένειας Λάτση χρονοναυλώνει, από το 2022 ώς σήμερα, δύο πλοία της στη μεγαλύτερη ισραηλινή εταιρεία κοντέινερ, τη ZIM.
  • Το κοντέινερ με τα πυρομαχικά ήταν κατά τον κρίσιμο χρόνο (τον Οκτώβριο του 2024) μισθωμένο στη ZIM, που από το 1991 έχει υπογράψει σύμβαση με το ισραηλινό υπουργείο Άμυνας για τη μεταφορά στρατιωτικού εξοπλισμού μεταξύ ΗΠΑ και Ισραήλ. 

Σημείωση: Τα δύο πλοία συμφερόντων Λάτση, παρότι χρονοναυλωμένα στη ΖΙΜ, εταιρεία-μεταφορέα του υπουργείου Άμυνας του Ισραήλ, δεν σημαίνει ότι μεταφέρουν μόνο στρατιωτικό υλικό, καθώς η ZIM μεταφέρει κοντέινερ όλων των ειδών.


Το μεσημέρι της 17ης Οκτωβρίου του 2024, το πλοίο Marla Bull έδεσε στη δυτική πλευρά της Προβλήτας ΙΙΙ του σταθμού κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά. 

Από εκεί θα φόρτωνε εμπορεύματα με τελικό προορισμό το Ισραήλ. Όμως, ένα από τα εμπορευματοκιβώτια δεν φορτώθηκε ποτέ στο πλοίο. Το βράδυ της ίδιας μέρας καλύφθηκε με συνθήματα, φόρεσε τη σημαία της Παλαιστίνης και παρέμεινε στο λιμάνι μέχρι την απομάκρυνσή του. 

Πηγή: 902.gr / ΕΝΕΔΕΠ

Το εμπορευματοκιβώτιο, σύμφωνα με τους λιμενεργάτες και τους εργαζομένους του Πειραιά που κινητοποιήθηκαν για να εμποδίσουν τη φόρτωσή του στο Marla Bull, περιείχε 22 τόνους πυρομαχικών (σφαίρες).

Το φορτίο είχε φτάσει στον Πειραιά σιδηροδρομικώς από τη Βόρεια Μακεδονία, μέσα σε κοντέινερ μισθωμένο στην εταιρεία ZIM Integrated Shipping Services, και επρόκειτο να μεταφερθεί στο Ισραήλ μέσω του πλοίου Marla Bull που εκτελούσε δρομολόγιο της ΖΙΜ.

Φωτογραφία: Aljaz Hrvatin / Shipspotting.com

Η συνεργασία Λάτση με την ισραηλινή ZIM

«Δεν επιτρέπεται να επιβεβαιώνουμε ή να διαψεύδουμε πληροφορίες για το περιεχόμενο των φορτίων, την αποκλειστική ευθύνη των οποίων έχουν οι διακινήτριες εταιρείες και εν προκειμένω η εταιρεία ZIM»

Marla Dry Bulk Shipmanagement στο Reporters United

Το πλοίο Marla Bull (ΙΜΟ 9932945), καθώς και το αδελφό πλοίο Marla Tiger, με διαχειρίστρια εταιρεία τη Marla Dry Bulk Shipmanagement, ανήκουν από το 2022 στην οικογένεια Λάτση, μία από τις ισχυρότερες επιχειρηματικές οικογένειες της χώρας. 

Αν και κανένα από τα δύο πλοία δεν εμφανίζεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, η ίδια μας επιβεβαίωσε την ιδιοκτησία της, η οποία τεκμηριώνεται και από τη διεθνή ναυτιλιακή βάση Equasis, όπου εμφανίζεται ως διαχειρίστριά τους από τον Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο του 2022 αντίστοιχα.

Οι ρίζες της οικογένειας Λάτση ανάγονται στον Γιάννη Λάτση (1910 – 2003) από το Κατάκολο Ηλείας, ο οποίος έφτιαξε έναν διεθνή όμιλο ναυτιλίας και πετρελαιοειδών (το διυλιστήριο της ΠΕΤΡΟΛΑ στην Ελευσίνα ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1971 – επί δικτατορίας). Το 1979 μήνυσε την Ελευθεροτυπία για ρεπορτάζ της που αποκάλυπταν ότι η ΠΕΤΡΟΛΑ τροφοδοτούσε την Τουρκία με πετρέλαιο τον καιρό της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο, όμως η εφημερίδα αθωώθηκε. Ο γιος του Γιάννη Λάτση, Σπύρος, εκτός από τον έλεγχο (από κοινού με το Δημόσιο) των ΕΛΠΕ (της μεγαλύτερης εταιρείας πετρελαιοειδών της χώρας), επέκτεινε τον όμιλο στον τραπεζικό χώρο (Eurobank, υπό τον έλεγχο Λάτση από το 1990 ώς το 2012) και στη δημιουργία εμπορικών κέντρων (Mall Athens, Golden Hall μέσω της Lamda Development), με αποκορύφωμα την ιδιωτικοποίηση και την ανάπτυξη του Ελληνικού, της «μεγαλύτερης αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη» (εδώ το ρεπορτάζ μας για τη ρύπανση στο Ελληνικό). Για πολλά χρόνια, ο Σπύρος Λάτσης, μόνιμος κάτοικος Γενεύης, θεωρείτο σύμφωνα με τις ετήσιες λίστες Forbes ο πιο πλούσιος Έλληνας στον κόσμο. Οι περισσότερες απ’ αυτές τις δραστηριότητες (Petrola, ΕΛΠΕ, Eurobank, Athens Mall, Golden Hall, Ελληνικό) είναι συνυφασμένες με το κράτος (αδειοδοτήσεις, ιδιωτικοποιήσεις, νομιμοποιήσεις από τις εκάστοτε κυβερνήσεις). Η τρίτη γενιά της οικογένειας δραστηριοποιείται ξανά στη ναυτιλία (Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης), αλλά και στις επενδύσεις μέσω των family offices της Μαριάννας Λάτση (αδερφής του Σπύρου) και των παιδιών της (Πάρη, Εριέττας, Φιλίππου). Η οικογένεια έχει μεγάλο φιλανθρωπικό έργο μέσω του ιδρύματος Ιωάννη Λάτση (όπως δωρεές σε δημόσια νοσοκομεία, το Λάτσειο Διδακτήριο στο Κολλέγιο Αθηνών, κ.α.).

Για το περιεχόμενο του επίμαχου φορτίου ρωτήσαμε τη διαχειρίστρια του Marla Bull, τη Marla Dry Bulk Shipmanagement, συμφερόντων της οικογένειας Λάτση. 

Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης και Μαριάννα Λάτση στο Ζάππειο Μέγαρο.
Πηγή: Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση / Facebook

Στις απαντήσεις της η εταιρεία παρέλειψε να αναφερθεί σε αυτό το ερώτημα. Επανήλθαμε με δεύτερο ερώτημα, ζητώντας να διαψεύσει τις πληροφορίες ότι περιείχε πυρομαχικά. 

«Δεν επιτρέπεται να επιβεβαιώνουμε ή να διαψεύδουμε πληροφορίες για το περιεχόμενο των φορτίων, την αποκλειστική ευθύνη των οποίων έχουν οι διακινήτριες εταιρείες και εν προκειμένω η εταιρεία ZIM», απάντησε η εταιρεία. 

Μας επιβεβαίωσε όμως ότι το συγκεκριμένο φορτίο «ουδέποτε φορτώθηκε σε κανένα από τα δύο υπό διαχείρισή της πλοία». Το φορτίο όντως δεν φορτώθηκε στο πλοίο, αλλά αυτό οφείλεται στην παρέμβαση των λιμενεργατών.

Και τα δύο πλοία είναι χρονοναυλωμένα από την εταιρεία ZIM, «με ναυλώσεις που είχαν συμφωνηθεί από το έτος 2021», μας δήλωσε η εταιρεία.

Μπορέσαμε να εντοπίσουμε την πρώτη καταγεγραμμένη παρουσία των πλοίων Marla Bull και Marla Tiger στα δημοσιευμένα δρομολόγια της ZIM τον Αύγουστο του 2023. Μέχρι τότε, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, και τα δύο πλοία είχαν ήδη εκτελέσει πάνω από 20 δρομολόγια το καθένα.

Στις 17 Οκτωβρίου 2024 το Marla Bull εκτελούσε το 69ο δρομολόγιο, καθώς εντοπίζεται στο δημοσιευμένο πρόγραμμα αφίξεων στο λιμάνι του Πειραιά του ελληνικού παραρτήματος της ZIM. 

Πρόγραμμα αφίξεων της ZIM. Πηγή: ZIM

Το ταξίδι του εντασσόταν στη γραμμή «Turkey Black Sea Express (TBX)», η οποία σύμφωνα με τη ZIM συνδέει τα λιμάνια του Ισραήλ, της Ρουμανίας, της Τουρκίας, της Ελλάδας και της Αιγύπτου. 

Πράγματι, σύμφωνα με την πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων MarineTraffic, πριν φτάσει στη δυτική πλευρά της Προβλήτας ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά, το Marla Bull μετέφερε φορτία από τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία, τα οποία φαίνεται να ξεφόρτωσε στο ισραηλινό λιμάνι Ασντόντ.

Το Marla Bull δένει στις 17 Οκτωβρίου, 14:56 ώρα Ελλάδας, στην Προβλήτα ΙΙΙ, στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά. Η δορυφορική εικόνα (δεξιά) δείχνει την Προβλήτα ΙΙΙ και την Προβλήτα ΙΙ στις 28 Μαρτίου 2025.

Το Marla Bull, όπως και το Marla Tiger, δεν εκτελεί μόνο τα δρομολόγια της γραμμής TBX. Μέχρι σήμερα φαίνεται να έχει ολοκληρώσει 88 δρομολόγια σε πολλαπλές γραμμές της ZIM, σύμφωνα με τα δεδομένα της ισραηλινής εταιρείας, ενώ φαίνεται να έχει ήδη προγραμματίσει τα επόμενα 13 ταξίδια του.

Το κοντέινερ της ZIM

Ψάξαμε το επίμαχο εμπορευματοκιβώτιο με τον κωδικό STJU206213-0, όπως φαίνεται στις φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν από την κινητοποίηση των λιμενεργατών στον Πειραιά.

Σύμφωνα με τις πλατφόρμες Track-Trace και Shippinline.org για την παρακολούθηση εμπορευματοκιβωτίων, το συγκεκριμένο εμπορευματοκιβώτιο ανήκει στην αμερικανική εταιρεία CAI International Inc, αλλά από τις 10 Απριλίου 2024 φαίνεται να βρίσκεται υπό μακροπρόθεσμη μίσθωση της ZIM. Εντοπίσαμε τη ΖΙΜ και στην πιο πρόσφατη μεταφορά του συγκεκριμένου εμπορευματοκιβωτίου, στις 25 Αυγούστου 2025. 

Επομένως, την ημέρα που το φορτίο επρόκειτο να μεταφερθεί μέσω του Marla Bull στο Ισραήλ, το εμπορευματοκιβώτιο στο οποίο βρισκόταν χρησιμοποιούνταν από τη ΖΙΜ, ενισχύοντας την ευθύνη της ΖΙΜ για το περιεχόμενό του, όπως υποστηρίζει και η εταιρεία της οικογένειας Λάτση (βλ. δήλωση Marla Dry Bulk Shipmanagement πιο πάνω). 

Στιγμιότυπο από το Track-Trace που αναφέρει τη μακροπρόθεσμη μίσθωση του εμπορευματοκιβωτίου στη ΖΙΜ (ανακτήθηκε στις 3 Νοεμβρίου 2025)

Απευθύναμε ερωτήσεις για το φορτίο και στην εταιρεία ZIM. Δεν λάβαμε απάντηση.

Η ΖΙΜ και τα στρατιωτικά φορτία 

Σύμφωνα με στοιχεία που δίνει η εταιρεία ΖΙΜ στην ιστοσελίδα της για τα δρομολόγια των διεθνών γραμμών της, φορτία φτάνουν στο Ισραήλ μέσω οκτώ διαφορετικών γραμμών. Πέντε από αυτές (TBX, PLX, ZIX, WTX και ZCA) συνδέουν τα λιμάνια του Ισραήλ με το λιμάνι του Πειραιά. 

Η γραμμή της ΖΙΜ με το όνομα ZCA συνδέει το Ισραήλ με τα λιμάνια του μεγαλύτερου (στρατιωτικού) συμμάχου του, των Ηνωμένων Πολιτειών.

Η ισραηλινή -και μέχρι το 2004 κρατική- ZIM, από κοινού με τη δανέζικη Maersk (κι αυτή από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως), συμμετέχει στη συμφωνία Israel Carrier Association από το 1991. Η συμφωνία αφορά τη μεταφορά στρατιωτικών φορτίων, για λογαριασμό του ισραηλινού υπουργείου Άμυνας, μεταξύ ΗΠΑ και Ισραήλ, υπό την εποπτεία της Ομοσπονδιακής Ναυτιλιακής Επιτροπής των ΗΠΑ (FMC). 

Απόσπασμα από την τελευταία τροποποίηση της συμφωνίας Israel Carrier Association, με αριθμό 011346-025, το 2017. Πηγή: FMC.gov

Σύμφωνα με το έγγραφο της συμφωνίας, η σύμβαση δεν έχει ημερομηνία λήξης και «μπορεί να τερματιστεί ανά πάσα στιγμή με την κατάλληλη τροποποίηση ή ειδοποίηση προς την Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή των ΗΠΑ». Μέχρι και την ημέρα του ρεπορτάζ δεν φαίνεται να υπάρχει σχετική ανάρτηση στο αντίστοιχο αμερικανικό ΦΕΚ.

Υπάρχουν πολλές αναφορές για τα στρατιωτικά φορτία που μεταφέρει η ΖΙΜ είτε μέσω των πλοίων της είτε μέσω όσων ναυλώνει, διεθνώς:

  1. Από τον Μάρτιο του 2024 μέχρι και τον Αύγουστο του 2025, έκθεση των ακτιβιστικών οργανώσεων Palestinian Youth Movement, World Beyond War, καθώς και της καμπάνιας Arms Embargo Now, εντοπίζει δύο πλοία της ΖΙΜ σε μεταφορές στρατιωτικών φορτίων για λογαριασμό των ισραηλινών οπλοβιομηχανιών Elta και Elbit. Τα φορτία είχαν φτάσει σιδηροδρομικώς στο λιμάνι Χάλιφαξ του Καναδά, με προορισμό τη Χάιφα και το Ασντόντ στο Ισραήλ.
  2. Τον Μάιο του 2024, 10 ευρωπαϊκές οργανώσεις προσέφυγαν στη βελγική δικαιοσύνη κατά της ZIM για παράνομες μεταφορές 246 τόνων πυρομαχικών, μέσω του λιμανιού της Αμβέρσας, προς τα ισραηλινά λιμάνια Ασντόντ και Χάιφα. Το περιστατικό αναφέρεται και στην ετήσια έκθεση της ZIM για το 2023, η οποία επιβεβαιώνει τη «μεταφορά στρατιωτικών φορτίων».


  3. Στις 5 Ιουνίου 2025 το εργατικό σωματείο στο γαλλικό λιμάνι Φος-σουρ-Μερ (Fos-sur-Mer) εμπόδισε τη φόρτωση περίπου 14 τόνων στρατιωτικού εξοπλισμού στο πλοίο Contship Era, χρονοναυλωμένο από τη ZIM και με τελικό προορισμό τη Χάιφα. Σύμφωνα με το γαλλικό μέσο Disclose και το ιρλανδικό μέσο The Ditch, το φορτίο είχε ως παραλήπτρια τη θυγατρική της Elbit, την Israel Military Industries (IMI), η οποία αυτοπροσδιορίζεται ως «αποκλειστική προμηθεύτρια πυρομαχικών μικρού διαμετρήματος του ισραηλινού στρατού (IDF)».
  4. Τον Αύγουστο του 2025, σύμφωνα με το The Ditch, πλοίο της ZIM χρησιμοποίησε το λιμάνι Κόπερ στη Σλοβενία για να στείλει στρατιωτικό εξοπλισμό στο Ισραήλ, μία εβδομάδα αφότου η σλοβενική κυβέρνηση ανακοίνωσε εμπάργκο στο εμπόριο όπλων με το Ισραήλ.

Εριέττα Λάτση: «Μπροστά στο συμφέρον κάθε ίχνος ανθρωπιάς χάνεται»

Όσο το πλοίο της εταιρείας Marla βρισκόταν υπό χρονοναύλωση από την ισραηλινή εταιρεία ZIM, παράλληλα εντεινόταν η διεθνής καταδίκη -από οργανισμούς όπως ο ΟΗΕ, το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο και το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης- για τα εγκλήματα πολέμου και τη γενοκτονία στην Παλαιστίνη.

Όλη αυτή την περίοδο η κ. Εριέττα Κούρκουλου-Λάτση, κόρη της Μαριάννας Λάτση, καταδικάζει συστηματικά και δημόσια την κατάσταση στη Γάζα μέσα από τον προσωπικό της λογαριασμό στο instagram.

Η κ. Κούρκουλου-Λάτση καταγγέλλει τη σιωπή της Ελλάδας για τα εγκλήματα στη Γάζα, φορώντας μπλούζα με το σύνθημα «Λευτεριά στην Παλαιστίνη» και δηλώνοντας πως «μπροστά στο συμφέρον, κάθε ίχνος ανθρωπιάς χάνεται».

Αν κάτι μας έμαθε ο πόλεμος στην Γάζα και όχι μόνο, είναι ότι νόμοι και όρια δεν υπάρχουν. Μπροστά στο συμφέρον κάθε ίχνος ανθρωπιάς χάνεται και ακόμα και η σφαγή μικρών παιδιών δικαιολογείται απόλυτα. […]  Όσο για εμάς στην μικρή Ελλαδίτσα; Δεν λέμε κουβέντα. Γιατί είμαστε φιλοαμερικανοί – ή αλλιώς χέστες. Όμως η ρόδα γυρίζει και το να βρεθούμε σε αντίστοιχη θέση στο μέλλον δεν αποκλείεται. Τότε τι θα πούμε; Ότι είναι απάνθρωπο που δεν έρχεται κανείς να μας σώσει; Αφού ούτε εμείς πήγαμε. Αφού και εμείς γυρίσαμε το βλέμμα.

Η καθημερινότητά μας δεν μπορεί να σταματήσει, όμως μπορούμε να φροντίσουμε έτσι ώστε να μην ξεχνάμε και ακόμα καλύτερα να ενοχλούμε και λίγο αυτούς που προσπαθούν να ξεχάσουν – επιμένουν να ξεχνούν. Δεν ξέρω αν θα καταφέρουμε κάτι, αλλά σίγουρα είναι καλύτερο από το να μένουμε άπραγοι. #freepalestine

Εριέττα Κούρκουλου-Λάτση, 5 Ιουνίου 2024, Instagram

Σε άλλες αναρτήσεις της η κ. Κούρκουλου-Λάτση μιλά για τις δωρεές της προς τον Ερυθρό Σταυρό με σκοπό την ενίσχυση του άμαχου παλαιστινιακού πληθυσμού, ενώ εκφράζει τη στήριξή της προς τη διεθνή πρωτοβουλία Global Sumud Flotilla, η οποία προσπάθησε να άρει τον παράνομο αποκλεισμό της ανθρωπιστικής βοήθειας από το Ισραήλ στη Γάζα.

Το ερώτημα φυσικά που τίθεται είναι αν στην κ. Κούρκουλου-Λάτση μπορεί να ασκηθεί δημοσιογραφική κριτική για δραστηριότητες που αφορούν την οικογένειά της. Η απάντηση, κατά την εκτίμησή μας, είναι καταφατική, καθώς η ίδια συνδέεται με τις δραστηριότητες του ομίλου Λάτση όχι μόνο μέσω του οικογενειακού δεσμού. 

  1. Η Marla Dry Bulk Shipmanagement, διαχειρίστρια του Marla Bull, ανήκει στην οικογένεια Λάτση (η ιστοσελίδα της Marla αναφέρεται στην «οικογένεια Λάτση» και όχι στον όμιλο επιχειρήσεων Λάτση).
  1. Η κ. Εριέττα Κούρκουλου-Λάτση έχει ιδρύσει από το 2022 στην Ελλάδα το δικό της family office (EKL LATSCO FAMILY OFFICE), μια εταιρεία διαχείρισης της περιουσίας της. Η εταιρεία αυτή συνδέεται με τις ναυτιλιακές εταιρείες του ομίλου Λάτση Marla Dry Bulk Management και Latsco Marine Management. Έχουν κοινή έδρα, στην οδό Ξενίας 4 στην Κηφισιά (πρόκειται για το Κτίριο Παλλάς Αθηνά, έδρα του ομίλου Λάτση και του ιδρύματος Λάτση).


  2. Ακόμα μεγαλύτερη είναι η σύνδεση του family office της κ. Εριέττας Κούρκουλου-Λάτση με τα family office των άλλων δύο μελών της οικογένειάς της, του αδερφού της κ. Φιλίππου Κούρκουλου-Λάτση και του ετεροθαλούς αδερφού της κ. Πάρη Κασιδόκωστα-Λάτση, ο οποίος φέρεται να διαχειρίζεται τις δύο ναυτιλιακές εταιρείες. (Τα πλοία και η εταιρεία φέρεται να πήραν το όνομά τους από τα αρχικά του ονόματος και του επιθέτου της μητέρας τους κ. Μαριάννας Λάτση.) Πιο συγκεκριμένα, εκτός από την κοινή έδρα και την ίδια ημερομηνία σύστασης (11 Απριλίου 2022), οι τρεις εταιρείες έχουν κοινά στοιχεία επικοινωνίας, ενώ και στις τρεις διευθύνων σύμβουλος είναι το ίδιο πρόσωπο: ο κ. Δημήτριος Αφεντούλης.

  3. Μια ακόμη σύνδεση αποτελεί η απάντηση της κ. Εριέττας Κούρκουλου-Λάτση, ή μάλλον η έλλειψη αυτής, στα ερωτήματά μας. Προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε με την ίδια  μέσω του family office της και του προσωπικού λογαριασμού της στο instagram, ώστε να σχολιάσει τις δραστηριότητες του ομίλου Λάτση που συνδέονται με το Ισραήλ. Τελικά το family office μάς ενημέρωσε ότι η κ. Κούρκουλου-Λάτση δεν είναι διαθέσιμη, αλλά θα λάβουμε απαντήσεις από τη ναυτιλιακή εταιρεία του ομίλου Λάτση, στην οποία είχαμε ήδη στείλει (ξεχωριστά) ερωτήματα στο πλαίσιο του ρεπορτάζ μας.

Τα family office (οικογενειακά γραφεία) είναι εταιρείες που συστήνονται με σκοπό τη διαχείριση της οικογενειακής περιουσίας. 

Η άδεια για τα πυρομαχικά: Το κράτος σιωπά

Προσπαθώντας να καταλάβουμε τι ακριβώς συνέβη με το φορτίο πυρομαχικών που επρόκειτο να φορτωθεί στο Marla Bull – και κυρίως να αποσαφηνίσουμε ποια κρατική αρχή έδωσε την άδεια για τη μεταφορά στρατιωτικού υλικού στο Ισραήλ, αποστείλαμε ερωτήσεις στα υπουργεία Εθνικής Άμυνας, Εξωτερικών, Οικονομικών, Ναυτιλίας, καθώς και στο Λιμενικό Σώμα και στο τελωνείο του Πειραιά. Λάβαμε μόνο μία απάντηση, από το Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος.

Το Λιμενικό, όπως και οι τόσες κρατικές αρχές και υπουργοί στα προηγούμενα ρεπορτάζ μας για το Ισραήλ, αρνήθηκε να μας ενημερώσει τι απέγινε το φορτίο αφού δεν φορτώθηκε ποτέ στο Marla Bull, αλλά δεν μας διέψευσε το περιεχόμενό του σε στρατιωτικό υλικό. Πάντως, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, συνέλεξε μαρτυρίες και συνέταξε δελτίο αναφοράς για τα γεγονότα της 17ης Οκτωβρίου 2024. Το Λιμενικό αρκέστηκε μόνο να δηλώσει στο Reporters United ότι «δεν έχει αρμοδιότητα έκδοσης άδειας διαμετακόμισης για στρατιωτικό εξοπλισμό», επικαλούμενο τον ν. 2168/1993. 

Η διαδικασία για την έκδοση άδειας στην περίπτωση διαμετακόμισης πυρομαχικών περιγράφεται βήμα-βήμα στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών.

Απόσπασμα από το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών (ανακτήθηκε στις 5 Νοεμβρίου 2025)

Για την έκδοση της άδειας χρειάζεται «λήψη σύμφωνης γνώμης των συναρμόδιων Υπουργείων Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών», καθώς και του υπουργείου Ναυτιλίας. Το ίδιο αναφέρει και το άρθρο 4 παρ. 2 του ν. 2168/1993.

Τα υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών (για μια ακόμη φορά), αλλά και τα υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας, δεν μας απάντησαν. 

Ίσως τη γενικότερη σιωπή των ελληνικών αρχών και υπουργείων να είχε κατά νου η κ. Κούρκουλου-Λάτση, όταν έγραφε για τη χώρα μας: «Αν κάτι μας έμαθε ο πόλεμος στην Γάζα και όχι μόνο, είναι ότι νόμοι και όρια δεν υπάρχουν. […] Όσο για εμάς στην μικρή Ελλαδίτσα; Δεν λέμε κουβέντα. Γιατί είμαστε φιλοαμερικανοί – ή αλλιώς χέστες». 

Αφήστε μια απάντηση