Βρόμικες Πληρωμές
Στην έρευνα «Βρόμικες Πληρωμές» («Dirty Payments») συμμετέχουν 21 μέσα ενημέρωσης υπό τον συντονισμό του δικτύου European Investigative Collaborations (EIC) με βάση εμπιστευτικά έγγραφα και δεδομένα στα οποία απέκτησε πρόσβαση το EIC και το Der Spiegel. Στην έρευνα συμμετέχουν τα μέλη του EIC Mediapart (Γαλλία), Der Spiegel (Γερμανία), NRC (Ολλανδία), Le Soir και De Standaard (Βέλγιο), Reporters United (Ελλάδα), Expresso (Πορτογαλία), InfoLibre (Ισπανία), Politiken (Δανία), VG (Νορβηγία), καθώς και τα μέσα ενημέρωσης TBIJ και ITV News (Ηνωμένο Βασίλειο), SRF και Die Wochenzeitung (Ελβετία), Dagens Nyheter (Σουηδία), Snoop.ro (Ρουμανία), TVN24 (Πολωνία), 24.hu (Ουγγαρία), HlídacíPes.org (Τσεχία), Drop Site News (ΗΠΑ) και Toronto Star (Καναδάς).
– Συντονισμός έρευνας: Stefan Candea (EIC) και Yann Philippin (Mediapart).
– Ανάλυση δεδομένων: Yann Philippin (Mediapart), Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη (Reporters United), Christoph Winterbach (Der Spiegel) και Rik Wassens (NRC).
– Γραφικά: Lynne Brouwer (NRC) και Elsa Hundertmark (Der Spiegel).
Συντονισμός έρευνας: Stefan Candea (EIC) και Yann Philippin (Mediapart).
Ανάλυση δεδομένων: Yann Philippin (Mediapart), Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη (Reporters United), Christoph Winterbach (Der Spiegel) και Rik Wassens (NRC).
Ως παγκόσμιο ηγέτη στις υπηρεσίες πληρωμών περιγράφει η Worldline τον εαυτό της. Πράγματι, ο γαλλικός πολυεθνικός όμιλος διαχειρίζεται ετησίως συναλλαγές αξίας 500 δισ. ευρώ μέσω ψηφιακών και φυσικών τερματικών – των γνωστών μας POS. Η Worldline είναι ο αφανής αλλά απαραίτητος συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους εμπόρους, τους καταναλωτές και τις τράπεζες ή τις πιστωτικές κάρτες (όπως τη Visa και τη Mastercard).
Η Worldline μπορεί να είναι δεύτερη στην Ευρώπη και τέταρτη στον κόσμο στο είδος της, αλλά αποτελεί φίρμα παντελώς άγνωστη στο ευρύ κοινό στη χώρα μας. Κυρίως γιατί δραστηριοποιείται με άλλο όνομα: Cardlink. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο πάροχο στην Ελλάδα. Διαθέτει 267.000 POS, έχει 25.000 πελάτες και μέσω του δικτύου της πραγματοποιούνται 2,9 εκατ. συναλλαγές την ημέρα. Η ελληνική Worldline είναι μια κοινοπραξία μεταξύ της μητρικής Worldline και της τράπεζας Eurobank.

Με άλλα λόγια, χωρίς τη Worldline διεθνώς αλλά και τις άλλες εταιρείες πληρωμών, οικονομική και εμπορική ζωή δεν θα μπορούσε να υπάρξει.
Με έναν αστερίσκο. Για τι οικονομική και εμπορική ζωή μιλάμε;
Tο Reporters United σε συνεργασία με 20 διεθνή μέσα ενημέρωσης, στο πλαίσιο της διασυνοριακής έρευνας «Βρόμικες πληρωμές» («Dirty Payments») υπό τον συντονισμό του δικτύου EIC, φέρνει στο φως ένα ευρωπαϊκό χρηματοοικονομικό σκάνδαλο πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.
Επί τουλάχιστον μία δεκαετία η Worldline παραβίαζε εν γνώσει της και συστηματικά τους εσωτερικούς της κανόνες και διεκπεραίωνε ύποπτες και δόλιες συναλλαγές με πελάτες τους οποίους η ίδια η εταιρεία είχε χαρακτηρίσει «υψηλού κινδύνου»: Από μικροαπατεώνες ολκής μέχρι παράνομα καζίνο, από ιστοσελίδες πορνογραφίας μέχρι ιστοσελίδες γνωριμιών, από κυκλώματα πορνείας μέχρι δίκτυα ενδεχόμενου ξεπλύματος χρήματος.
Όλα αυτά κάτω από τη μύτη των άπραγων εθνικών ρυθμιστικών αρχών. Η έρευνα αναδεικνύει τα συστημικά προβλήματα της βιομηχανίας των πληρωμών που επιτρέπουν την κατά συρροή εξαπάτηση ανθρώπων σε όλο τον κόσμο – συστημικά προβλήματα, που όπως θα αναλύσουμε, συναντώνται και στην Ελλάδα.
Ο ρόλος της Eurobank στη Wordline Greece
To 2021 η Worldline επεκτείνεται στην Ελλάδα μέσω δύο εξαγορών: Εξαγοράζει την Cardlink ΑΕ, το μεγαλύτερο τότε δίκτυο αποδοχής πληρωμών στην Ελλάδα. Παράλληλα, εξαγοράζει έναντι 320 εκατ. ευρώ το 80% της πλατφόρμας πληρωμών της Eurobank.
Η νέα εταιρεία που δημιουργείται ονομάζεται Wordline Greece και σε αυτή η Worldline κατέχει το 80% ενώ η Eurobank το 20%.
Η Eurobank την προικοδοτεί με δύο πράγματα: τον νέο CEO της Ιωάννη Κιτιξή (πρώην στέλεχος της Eurobank) και το ευρύ πελατολόγιό της. Στο διοικητικό συμβούλιο η μητρική Worldline διαθέτει τρεις εκπροσώπους και η Eurobank έναν.
Ανωνυμοποίηση πελατών: Μια ελληνική ιδιαιτερότητα
Όταν πρωτομελετήσαμε τα εμπιστευτικά στοιχεία της έρευνας, διαπιστώσαμε κάτι περίεργο που φαινόταν να διαφοροποιεί την κατάσταση στην Ελλάδα σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο.
Στις άλλες χώρες οι «τοπικές» Worldline μοιράζονταν με τη μητρική, στο πλαίσιο των εσωτερικών διαδικασιών ελέγχου, στοιχεία για όλους τους πελάτες τους: τα ονόματά τους, τη δραστηριότητά τους, τις συναλλαγές τους, και κυρίως μια πολύ σημαντική – και εσωτερική κατηγοριοποίηση σχετικά με το ρίσκο του κάθε πελάτη.
Αλλά στην περίπτωση της χώρας μας τα ονόματα των Ελλήνων εμπόρων (merchants), των πελατών δηλαδή που χρησιμοποιούσαν τα προϊόντα της Cardlink (και προέρχονταν κυρίως από το πελατολόγιο της Eurobank), παρέμεναν απόρρητα ακόμα και εντός της Worldline. Κάτι τέτοιο δεν συνέβαινε με σχεδόν καμία άλλη χώρα.
Αντ’ αυτού η Worldline Greece ανωνυμοποίησε τα ονόματα, δημιουργώντας ψευδώνυμα για τον κάθε πελάτη. Με αυτόν τον τρόπο φαίνεται η μητρική εταιρεία να αποκλείστηκε από τον στοιχειώδη κανόνα «know your client» («γνώριζε τον πελάτη σου»).
Ρωτήσαμε τόσο τη Worldline όσο και τη Eurobank γι’ αυτή την ελληνική ιδιαιτερότητα, αλλά δεν πήραμε απάντηση.
Ο εσωτερικός έλεγχος διαπιστώνει αδιαφανείς πρακτικές της Eurobank
Κι ενώ ο γρίφος παρέμεινε άλυτος, ένας απόρρητος εσωτερικός έλεγχος που έγινε από τη μητρική εταιρεία στην ελληνική θυγατρική ίσως να φωτίζει πτυχές του ελληνικού μυστηρίου.
Έναν χρόνο μετά την επίσημη έναρξη της συνεργασίας της Worldline με τη Eurobank, το καλοκαίρι του 2023, η μητρική Worldline πραγματοποιεί εσωτερικό έλεγχο στην ελληνική θυγατρική της, στη Worldline Greece – στην οποία όπως είπαμε συμμετέχει η ελληνική τράπεζα με 20%. Αντικείμενο του ελέγχου μεταξύ άλλων ήταν η αξιολόγηση των μέτρων που έπαιρνε η Eurobank για να καταπολεμήσει ύποπτες συναλλαγές που ενδεχομένως έκρυβαν ξέπλυμα χρήματος.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του εσωτερικού ελέγχου της Wordline, η Eurobank δεν κατέγραφε τη διαδικασία εντοπισμού πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων («Politically Exposed Persons»).
Το Reporters United και το EIC είναι σε θέση να αποκαλύψουν πως εκείνος ο έλεγχος ανέδειξε μια σειρά από αδιαφανείς πρακτικές της Eurobank, καθώς και έλλειψη λογοδοσίας της ελληνικής τράπεζας προς τη Worldline Greece, συνθήκες που καθιστούσαν κάθε ουσιαστικό έλεγχο αδύνατο.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του εσωτερικού ελέγχου, η Eurobank, ενώ ήταν υπεύθυνη για την επιβολή μέτρων καταπολέμησης του ξεπλύματος στη Worldline Greece, δεν είχε μοιραστεί με τη συνεργαζόμενη εταιρεία τα κριτήρια που χρησιμοποιεί για να εντοπίσει πιθανούς ύποπτους πελάτες, ή αλλιώς πελάτες «υψηλού κινδύνου», ούτε και κατέγραφε τη διαδικασία εντοπισμού πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων («Politically Exposed Persons») με πιθανές κυρώσεις σε βάρος τους.
Επιπλέον, η Eurobank δεν ειδοποιούσε τη Worldline όταν τα έγγραφα των πελατών της δεν ήταν ενημερωμένα. Σε τυχαίο δείγμα 25 πελατών, ο εσωτερικός έλεγχος εντόπισε έναν πελάτη υψηλού κινδύνου με μη ενημερωμένα έγγραφα, χωρίς να προκύπτει ότι η Eurobank είχε ενημερώσει σχετικά τη Worldline.
Από τον εσωτερικό έλεγχο προκύπτει ότι οι πρακτικές της Eurobank παρουσιάζουν προβλήματα διαφάνειας, καθώς διαπιστώνεται αδυναμία στην εφαρμογή των κατάλληλων ελέγχων μέσα στον ίδιο τον όμιλο της Worldline: «Δεν έχει καθοριστεί σαφώς το πλαίσιο ελέγχου» και δεν έχουν συμφωνηθεί με λεπτομέρεια οι διαδικασίες ανάμεσα στα δύο μέρη.
Η έλλειψη κοινών διαδικασιών, που προκύπτει από το «σύντομο διάστημα συνεργασίας» της Worldline με τη Eurobank, καθιστά δύσκολη τη συμμόρφωση των δύο εταιρειών απέναντι στην καταπολέμηση πρακτικών βρόμικου χρήματος.
Υψηλότερο ρίσκο, υψηλότερα κέρδη
Ο έλεγχος στη Worldline Greece γίνεται το 2023 – μια χρονιά σταθμό στην ιστορία της Worldline. Τα προβλήματα και οι αδυναμίες της ελληνικής θυγατρικής επιβεβαιώνουν τη μεγάλη εικόνα, το εκτεταμένο πρόβλημα συμμόρφωσης όλου του ομίλου με τους εσωτερικούς κανονισμούς του, τη συστηματική προστασία «βρόμικων» πελατών.

Για τα διευθυντικά στελέχη της Worldline η συνεργασία με πελάτες υψηλού κινδύνου συνεπαγόταν περισσότερα κέρδη για την εταιρεία, αφού πολλοί από αυτούς τους πελάτες πλήρωναν στη Worldline πολύ υψηλότερα ποσοστά προμήθειας από τους «κανονικούς» πελάτες.
Ένας τυπικός έμπορος πληρώνει γενικά λιγότερο από 5% προμήθεια για κάθε πληρωμή στον φορέα που χειρίζεται τις συναλλαγές του. Η έρευνά μας βρήκε πως στη Worldline περισσότεροι από 580 έμποροι κατέβαλαν προμήθεια άνω του 5% και τουλάχιστον 350 από αυτούς άνω του 10%. Τόσο υψηλές προμήθειες συχνά αποτελούν προειδοποίηση για απάτη.
Το σχέδιο «Σπίθα»
Τον Ιούνιο του 2021 η διοίκηση της Worldline έθεσε σε εφαρμογή το σχέδιο με την κωδική ονομασία «Étincelle» («Σπίθα»). Στόχος του ήταν ο διπλασιασμός του τζίρου μέσα σε τέσσερα χρόνια. Για να το πετύχει αυτό η εταιρεία θα εστίαζε σε πελάτες υψηλού κινδύνου και ειδικά στα διαδικτυακά καζίνο, τα οποία σε πολλές χώρες της Ευρώπης παρέμεναν παράνομα.
Ένας από αυτούς τους πελάτες ήταν και η Soft2bet, όμιλος διαδικτυακών καζίνο με έδρα τη Μάλτα και την Κύπρο – και ταυτόχρονα ένας παλιός γνώριμος του Reporters United.
Βρόμικες Πληρωμές και Τζόγος: Δύο δημοσιογραφικές έρευνες τέμνονται
Τον Μάιο του 2025, σε συνεργασία με το ερευνητικό μέσο Investigate Europe, αποκαλύψαμε πως η Soft2bet, η οποία κατέχει νόμιμη άδεια διαδικτυακού τζόγου στην Ελλάδα, λειτουργεί εκατοντάδες παράνομα ονλάιν καζίνα σε όλη την Ευρώπη – και στη χώρα μας.
Για να αποδείξουμε ότι αυτά τα καζίνα, παρότι στη μαύρη λίστα της ΕΕΕΠ (Επιτροπής Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων), είναι προσβάσιμα στο ελληνικό κοινό, ανοίξαμε λογαριασμό στο μη αδειοδοτημένο καζίνο Wazamba και προσπαθήσαμε να πληρώσουμε μέσω πιστωτικής κάρτας. Μεταφερθήκαμε στο περιβάλλον του λογισμικού πληρωμής «Payment IQ» – κρατήστε αυτή τη λεπτομέρεια για τη συνέχεια. Η πληρωμή μας έγινε δεκτή – όπως και οι χιλιάδες αντίστοιχες πληρωμές παικτ(ρι)ών στην Ελλάδα.

Αυτό που εκείνη τη στιγμή δεν γνωρίζαμε είναι πως η πληρωμή αυτή δεν «πέρασε» κατά λάθος.
Η έρευνα Βρόμικες Πληρωμές απέδειξε ότι η Worldline χρησιμοποιεί ένα ειδικό λογισμικό, το «Payment IQ» (PIQ), σχεδιασμένο ειδικά για να βοηθά τα διαδικτυακά καζίνο να παρακάμπτουν τις απορρίψεις πληρωμών στις χώρες όπου τα καζίνο λειτουργούν χωρίς άδεια.
Ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες της είναι η Soft2Bet. Η έρευνά μας απέδειξε ότι πάνω από 30 διαδικτυακά καζίνο που συνδέονται με την Soft2bet χρησιμοποιούν το λογισμικό Payment IQ για τις πληρωμές τους και δέχονται παίκτες από χώρες όπου δεν έχουν άδεια λειτουργίας, όπως η Ελλάδα.
Σε εσωτερικό έλεγχο που διενεργήθηκε τον Μάρτιο του 2024 αποκαλύφθηκε πως η σουηδική θυγατρική της Worldline, υπεύθυνη για το Payment IQ, «δεν έχει επίγνωση των υποχρεώσεων συμμόρφωσης» και δεν διενεργεί κανέναν έλεγχο στους πελάτες της.
Το τμήμα καταπολέμησης του οικονομικού εγκλήματος της Worldline φέρεται να διέταξε την αξιολόγηση όλων των πελατών. Σήμερα, έναν χρόνο μετά, η Sof2bet εξακολουθεί να χρησιμοποιεί το Payment IQ, το οποίο πλέον επεξεργάζεται 12 δισ. πληρωμές ετησίως.
Οι παγίδες του βαρόνου του πορνό
Χαρακτηριστικό παράδειγμα «βρόμικου» πελάτη είναι ο (καταδικασμένος στις ΗΠΑ για απάτη) Αμερικανός Χαμίντ «Ρέι» Άκαβαν (Hamid Ray Akhavan), γνωστός και ως «βαρόνος του πορνό», ο οποίος διεκπεραίωνε μέσω της Worldline πληρωμές για περισσότερες από 250 ιστοσελίδες ερωτικού περιεχομένου. Ο Άκαβαν είχε στήσει μια «συνδρομητική παγίδα»: Διαφημίσεις στις ιστοσελίδες του υπόσχονταν δωρεάν πρόσβαση στους χρήστες, αλλά στην πραγματικότητα τους παγίδευαν σε μηνιαίες χρεώσεις.
Οι επιχειρήσεις του Άκαβαν συνδέθηκαν με το σύστημα πληρωμών Worldline το 2014 μέσω της emerchantpay, μιας εταιρείας-μεσάζοντα που σέρβιρε στη Worldline νέους πελάτες.
Χρειάστηκαν σχεδόν 10 χρόνια ώστε το 2023 η Worldline να ανακαλύψει κατόπιν εσωτερικού ελέγχου ότι οι περισσότεροι έμποροι που είχαν έρθει μέσω emerchantpay ήταν εταιρείες-βιτρίνα με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο και την Κύπρο, οι οποίες διαχειρίζονταν τουλάχιστον 1.700 ιστοτόπους, σχεδιασμένους να εξαπατούν τους χρήστες. Και όμως, ούτε τότε η Worldline μοιράστηκε τα αποτελέσματα του ελέγχου της με τη Visa και τη Mastercard ή με τις ρυθμιστικές αρχές.
Κρύβοντας τους βρόμικους εμπόρους στη Σουηδία
Μέχρι το 2020 ο όμιλος της Worldline μετρούσε 3.000 τέτοιους πελάτες, πολλοί εκ των οποίων ήταν μετρ στη διαδικτυακή απάτη. Τον Μάρτιο του 2020 το ποσοστό των «δόλιων» πληρωμών που διεκπεραιώνονταν μέσω της Worldline έφτασε το 1,5% επί του συνόλου. Το ποσοστό ήταν διπλάσιο από το ανώτατο όριο απάτης που επιτρέπει η Visa στις συναλλαγές μέσω καρτών της, με αποτέλεσμα η ίδια να ξεκινήσει έρευνα.
Η αντίδραση της Visa σήμανε συναγερμό στη Worldline. Αν η Visa αποσυρόταν από το σύστημα πληρωμών της, αυτό θα σήμαινε οικονομικό θάνατο για τον γαλλικό όμιλο. Η Worldline προχώρησε στη λήψη πυροσβεστικών αλλά αναποτελεσματικών μέτρων. Αρχικά έκλεισε τους λογαριασμούς των πιο αμφιλεγόμενων εμπόρων (με ποσοστό απάτης άνω του 15%), δεν έκλεισε όμως τους υπερκερδοφόρους ηλεκτρονικούς εμπόρους που είχαν έρθει από την emerchantpay.
Έπειτα, για να μειωθεί το ποσοστό απάτης σε μία από τις θυγατρικές της, τη βελγική Worldline Belgium, εκατοντάδες πελάτες υψηλού κινδύνου μεταφέρθηκαν στη σουηδική Worldline, παραμένοντας όμως υπό τη μυστική διαχείριση των Βέλγων.
Ωστόσο, ο όμιλος αύξησε τα ανώτατα όρια απάτης από 15% σε 20%. Αυτό σήμαινε πως για να σταματήσει τη συνεργασία με έναν έμπορο, θα έπρεπε οι βρόμικες πληρωμές να ξεπερνούν το 20% των συναλλαγών του.

OnlyFans: Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο
Όπως προκύπτει από την έρευνά μας, ο μεγαλύτερος πελάτης «υψηλού κινδύνου» είναι το δημοφιλές Onlyfans, μια διαδικτυακή πλατφόρμα που μεταξύ άλλων επιτρέπει σε σεξεργάτριες/-ες αλλά ακόμα και απλούς χρήστες να μοιράζονται υλικό ερωτικού περιεχομένου έναντι αμοιβής.
Το Onlyfans έχει επανειλημμένα κατηγορηθεί ότι επιτρέπει τη διάδοση βίντεο με γυναίκες που βιντεοσκοπούνται εν αγνοία τους ή χειρότερα πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης ή βιασμού. Έρευνα του Reuters από το 2024 αποκάλυψε πως μόνο στις ΗΠΑ περισσότερα από 120 θύματα έχουν υποβάλει καταγγελίες.
Η Worldline διαχειρίζεται μεγάλο μέρος των συναλλαγών του Onlyfans, αξίας τριών δισ. ευρώ τα τελευταία δύο χρόνια, αποφέροντας στην εταιρεία καθαρά έσοδα άνω των 100 εκατ. ευρώ.
«Το ποσοστό απάτης [στις πληρωμές που γίνονται μέσω της εταιρείας μας] είναι χαμηλότερο από τον μέσο όρο του κλάδου».
Απάντηση Worldline
Το 2022 και το 2023 η Visa, στο πλαίσιο ελέγχων και υπό την απειλή κυρώσεων, ζήτησε από τη Worldline να αποδείξει ότι το Onlyfans έπαιρνε επαρκή μέτρα για την αποτροπή διανομής παράνομου περιεχομένου. Αλλά η Worldline δεν διέκοψε τη συνεργασία της με την πλατφόρμα.
Η έρευνά μας αποκαλύπτει ακόμη ότι η Worldline συνεργάστηκε με τουλάχιστον 10 ιστότοπους που συνδέονται με την πορνεία, κάτι που απαγορεύεται ρητά με βάση τους εσωτερικούς της κανόνες.
Η Worldline επιμένει στο υψηλό ρίσκο
Τον Ιούλιο του 2023 η γερμανική BaFin, ελεγκτική αρχή με ρόλο ανάλογο με αυτόν της Τράπεζας της Ελλάδος επέβαλε κυρώσεις στη γερμανική θυγατρική της Worldline, PayOne, για μη συμμόρφωση με τους κανονισμούς καταπολέμησης απάτης και ξεπλύματος χρήματος. Η εταιρεία αναγκάστηκε να αφήσει 450 πελάτες υψηλού κινδύνου. Και πάλι όμως, άλλοι 400 πελάτες της μεταφέρθηκαν σε άλλες θυγατρικές της Worldline.
Το 2023 εκδιώχθηκαν τελικά οι 1.300 πιο «βρόμικοι» πελάτες σε Γερμανία και Βέλγιο, αφού όμως, όπως φαίνεται από εμπιστευτικά έγγραφα, είχαν πραγματοποιήσει εντός 12 μηνών συναλλαγές ύψους 800 εκατ. ευρώ. Χωρίς αυτούς τους πελάτες, ο όμιλος είδε τα κέρδη του και την αξία της μετοχής του να πέφτουν κατακόρυφα.
Σήμερα η Worldline δηλώνει πως στον όμιλό της «το ποσοστό απάτης είναι χαμηλότερο από τον μέσο όρο του κλάδου».
«Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών και ιδίως από το 2023 η Worldline ενίσχυσε το πλαίσιο διαχείρισης των κινδύνων των πελατών της και διέκοψε τη συνεργασία με εμπόρους που δεν ήταν ευθυγραμμισμένοι με αυτό το θεσμικό πλαίσιο», τονίζει η εταιρεία απαντώντας στις ερωτήσεις του Reporters United και των άλλων ΜΜΕ που συμμετέχουν στην έρευνα. (Ολόκληρη η απάντηση στο τέλος του κειμένου.)
Ωστόσο, η δραστηριότητα «υψηλού κινδύνου» του ομίλου κάθε άλλο παρά έχει μειωθεί.
Σύμφωνα με εσωτερικά έγγραφα για το 2025, ο γαλλικός όμιλος επεξεργάστηκε πληρωμές ύψους 12 δισ. ευρώ για εμπόρους «υψηλού κινδύνου». Εξ αυτών, τρία δισ. ευρώ αφορούσαν τυχερά παιχνίδια και δύο δισ. ευρώ σάιτ πορνογραφικού περιεχομένου.
Απαντώντας στα ερωτήματα μας, η εταιρεία δήλωσε επίσης: «Ως όμιλος η Worldline έχει δεσμευτεί στην τήρηση βέλτιστων προτύπων συμμόρφωσης και καταπολέμησης του οικονομικού εγκλήματος και έχει ενισχύσει τους πόρους της προς αυτήν την κατεύθυνση».
Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, οι ρυθμιστικές αρχές στο Βέλγιο και την Ολλανδία έχουν ξεκινήσει ελέγχους, χωρίς όμως να είναι ακόμα γνωστά τα ευρήματά τους.
Ακόμα και σήμερα, αρκετοί από τους βρόμικους πελάτες που εντόπισε η έρευνά μας εξακολουθούν να είναι πελάτες της Worldline.
* Όλα τα στοιχεία του ρεπορτάζ προέρχονται από εσωτερικά δεδομένα της Wordline σχετικά με τους πελάτες της «υψηλού κινδύνου». Τα περισσότερα στοιχεία αφορούν το έτος 2023 και καλύπτουν περίοδο 12 μηνών.
Ολόκληρη η απάντηση της Worldline
Μετάφραση από τα αγγλικά. Το πρωτότυπο κείμενο της απάντησης της Worldline παρατίθεται μετά το τέλος της απάντησης στα ελληνικά.
Η Worldline αποτελεί πάροχο υπηρεσιών πληρωμών που συνεργάζεται με εμπόρους και οργανισμούς σε πολλές αγορές και βιομηχανίες, κυρίως στην Ευρώπη. Η βιομηχανία πληρωμών αντιμετωπίζει όλο και περισσότερες αυστηρές προδιαγραφές από ρυθμιστικές αρχές, συστήματα, τράπεζες και άλλους εμπλεκόμενους φορείς. Ως ηγετικός παίκτης η Worldline αναβαθμίζει διαρκώς τα πρότυπά της και ενισχύει το πλαίσιο ένταξης και εποπτείας πελατών.
Η Worldline ανακοινώνει με τρόπο τακτικό και δημόσιο πληροφορίες που αφορούν και το χαρτοφυλάκιο Εμπόρων Υψηλού Ρίσκου (HBR), το οποίο σήμερα αντιπροσωπεύει το 1,5% του όγκου συναλλαγών της Worldline. Σας παραπέμπουμε ευγενικά σε προηγούμενες ανακοινώσεις της εταιρείας.
Το HBR περιλαμβάνει επιχειρήσεις που βάσει των κανονισμών του Διεθνούς Συστήματος Καρτών θεωρούνται υψηλού ρίσκου, όπως είναι τα διαδικτυακά καζίνο, οι διαδικτυακές υπηρεσίες γνωριμιών ή η ψυχαγωγία ενηλίκων. Από τη φύση τους αυτοί οι τομείς παρουσιάζουν αυξημένα ποσοστά χρεώσεων και επιστροφών εξαιτίας των συμπεριφορών των πελατών και της δομής του επιχειρηματικού μοντέλου.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι κανονισμοί που ισχύουν για ορισμένες δραστηριότητες δεν είναι ίδιοι σε όλες τις χώρες όπου δραστηριοποιείται ο Όμιλος.
Για παράδειγμα, ενώ τα διαδικτυακά καζίνο απαγορεύονται στη Γαλλία, παραμένουν νόμιμα στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Γι’ αυτόν τον λόγο οι δραστηριότητές μας δεν πρέπει να εξετάζονται με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα θεσμικά πλαίσια των κρατών. Ομοίως, τα ρυθμιστικά πλαίσια διαφέρουν ανάλογα με τις υπηρεσίες που προσφέρει η Worldline, οι οποίες μπορεί να κυμαίνονται από το να ενεργεί ως αγοραστής έως το να λειτουργεί ως τεχνική πλατφόρμα.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών και ιδίως από το 2023 η Worldline ενίσχυσε το πλαίσιο διαχείρισης των κινδύνων των πελατών της και διέκοψε τη συνεργασία με εμπόρους που δεν ήταν ευθυγραμμισμένοι με αυτό το θεσμικό πλαίσιο. Ενισχύουμε διαρκώς την εποπτεία μας στο υπόλοιπο μέρος του χαρτοφυλακίου HBR. Οι εν λόγω έμποροι υπόκεινται στο ενισχυμένο πλαίσιο κινδύνων και σε ειδικές διαδικασίες, ώστε να διασφαλίζεται η συνεχής ευθυγράμμιση με την εξελισσόμενη νομοθεσία, τους κανονισμούς των διεθνών συστημάτων καρτών και τους δικούς μας στόχους διαχείρισης κινδύνων, υπό την εποπτεία των σχετικών ρυθμιστικών αρχών.
Η Worldline δίνει προτεραιότητα στην ευρωστία των επιχειρηματικών πρακτικών της. Η έμφασή μας δίνεται στην τήρηση των υψηλότερων επιπέδων ρυθμιστικής διαφάνειας και ανθεκτικότητας στις δραστηριότητές μας. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τις τελευταίες εκθέσεις διεθνών συστημάτων, το ποσοστό απάτης μας βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο του κλάδου.
Σε ό,τι αφορά την PAYONE GmbH, η χρηματοπιστωτική ρυθμιστική αρχή της Γερμανίας BaFin ξεκίνησε επίσημους ελέγχους σχετιζόμενους ειδικά με τις πρακτικές ένταξης και εποπτείας του χαρτοφυλακίου διαδικτυακών εμπόρων υψηλού ρίσκου. Ως αποτέλεσμα, το 2023 η PAYONE διέκοψε τις συναλλαγές για αναγνωρισμένους εμπόρους, οδηγώντας στη διακοπή ενός αριθμού συνεργασιών που δεν ήταν πλέον ευθυγραμμισμένες με τα ρυθμιστικά στάνταρντ ή τα ενημερωμένα εσωτερικά πρότυπα. Το μέτρο συνδέθηκε με λογιστικούς ελέγχους που βρίσκονταν ήδη από τότε σε εξέλιξη και οι οποίοι αντικατοπτρίζουν τον φυσιολογικό εποπτικό κύκλο που ισχύει για τις αδειοδοτημένες οντότητες στον τομέα των πληρωμών.
Ως όμιλος η Worldline έχει δεσμευτεί στην τήρηση βέλτιστων προτύπων συμμόρφωσης και καταπολέμησης του οικονομικού εγκλήματος και έχει ενισχύσει τους πόρους της προς αυτήν την κατεύθυνση. Αυτή η δέσμευση επιβεβαιώθηκε εκ νέου κατά τη διάρκεια της Γενικής Ετήσιας Συνέλευσης του 2025 και οδηγεί σε συνεχή ενίσχυση της εποπτείας, σύμφωνα με τις όλο και πιο μεγαλύτερες κανονιστικές απαιτήσεις και σε πλήρη συνεργασία με τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές, αλλά και υπό την εποπτεία αυτών.
Ως εισηγμένη εταιρεία η Worldline δεν μπορεί να κοινοποιεί σε τρίτους, συμπεριλαμβανομένων των δημοσιογράφων, εμπιστευτικές πληροφορίες σε επιλεκτική βάση. Επιπλέον, η Worldline δεν μπορεί να σχολιάσει μεμονωμένες καταστάσεις παλαιών ή υφιστάμενων πελατών.
Τα γενικά σχόλια που αναφέρονται παραπάνω πρέπει να διαβάζονται σε συνδυασμό με τις δημόσιες ανακοινώσεις της Worldline και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν εκτός αυτού του πλαισίου.
Το πρωτότυπο της απάντησης της Worldline στα αγγλικά
Worldline is a payment service provider that assists merchants and institutions across numerous markets and industries, primarily in Europe. The payment industry is facing increasingly stringent requirements from regulators, schemes, banks, and other stakeholders. As a leading player, Worldline is continually elevating its standards and enhancing its framework for customer onboarding and monitoring.
Worldline regularly publicly communicates information, including about its High Brand Risk (HBR) merchants portfolio, that currently represents 1.5% of Worldline acquired volumes. We kindly refer you to past communications of the company.
HBR includes business that are viewed according to International Card Schemes rules as high-risk, such as online casinos, online dating services, or adult entertainment. By nature, these sectors exhibit elevated chargeback and refund ratios due to customer behaviors and business model structure.
It is important to note that regulations applicable to certain activities are not identical in all countries where the Group operates.
For instance, while online casinos are prohibited in France, they remain legal in most European countries.
Therefore, our activities cannot be observed uniformly across jurisdictions. Similarly, regulatory frameworks differ depending on the services offered by Worldline, which can range from acting as an acquirer to serving as a technical platform.
Over the recent years and, in particular since 2023, Worldline has reinforced its merchant risk framework and terminated merchants not aligned with this framework. We have been constantly enhancing our monitoring on the remaining part of the HBR portfolio. Those merchants are subject to reinforced risk framework and specific processes to ensure continued alignment with evolving regulation, international card schemes rules and our risk management objectives, and under the supervision of the relevant regulators.
Worldline prioritizes the robustness of its business practices. Our emphasis aims at upholding the highest levels of regulatory transparency, and resilience in our operations. As an indication, according to the latest international schemes reports, our fraud ratio is below the industry average.
As regards PAYONE GmbH, the German financial regulator BaFin initiated a formal supervisory action, specifically related to onboarding and monitoring practices in its high-risk online merchant portfolio. As a result, in 2023, PAYONE ceased transactions for identified merchants, leading to the termination of a number of relationships that were no longer aligned with regulatory expectations or updated internal standards. This measure was linked to audits that were already ongoing at the time, and which reflect the normal supervisory cycle applicable to licensed entities in the payments sector.
As a group, Worldline is committed to the best standards in terms of compliance and prevention of financial crime and has reinforced its resources in that respect. This commitment has been reaffirmed during the 2025 General Annual Assembly and leads to continuous reinforcement of supervision, in line with increasing regulatory requirements and in full cooperation with, and under the supervision of the relevant regulators.
As a listed company, Worldline may not communicate to third parties, including journalists, confidential information on a selective basis. In addition, Worldline may not comment on individual past or current customers’ situations.
The general comments set forth above must be read in conjunction with Worldline’s public communications and may not be used outside of such context.